Naklejanie folii PPF na samochód to precyzyjne zadanie, które wymaga doświadczenia i zachowania precyzji. Wielu z nas decyduje się na przeprowadzenie aplikacji w domowych warunkach. Pozwala to zaoszczędzić pieniądze i daje sporą satysfakcję, jednak bez dużego doświadczenia jesteśmy narażeni na popełnianie błędów, które z perspektywy specjalistów są określane jako typowe. Typowe, czyli często powtarzające się, o określonym typie. Poniżej postaramy się je opisać, abyście mogli jeszcze przed oklejaniem samochodu samodzielnie dowiedzieć sie, na co uważać.
Jeśli nie chcesz oklejać auta samodzielnie, zapraszamy do wyspecjalizowanego salonu autodetailingowego, w którym okleja się auta folią PPF – Warszawa i okolice
Zanim zaczniesz oklejać auto folią PPF, dokładnie je wyczyść
Nawet drobne zabrudzenia: pył czy tłuszcz, jeśli nie zostaną usunięte, mogą powodować pęcherze lub słabszą przyczepność folii. Warto wykorzystać glinkę lub środki do usuwania smoły i osadów. Bez gruntownego czyszczenia, pod folią mogą ujawniać się widoczne niedoskonałości. Koniecznie trzeba zadbać też o odtłuszczenie karoserii – resztki wosku lub silikonów mogą osłabiać przyczepność folii.
Wybierz odpowiednie miejsce do aplikacji folii PPF na auto
Zbyt wysoka lub niska temperatura otoczenia oraz wilgotność mogą wpływać na elastyczność i przyczepność folii. Optymalna temperatura, w jakiej powinny odbywać się prace to 20-25°C. Unikajmy też pracy na słońcu. Bezpośrednie nasłonecznienie przyspiesza wysychanie płynu aplikacyjnego, co utrudnia pozycjonowanie folii.
Błędy podczas aplikacji folii PPF
- Złe dopasowanie: Nieprawidłowe wymierzenie i cięcie folii prowadzi do nieestetycznych krawędzi lub widocznych łączeń.
- Zbyt mało lub za dużo płynu: Używanie nieodpowiedniej ilości płynu aplikacyjnego może utrudnić pozycjonowanie folii lub powodować pojawianie się pęcherzyków powietrza.
- Niewłaściwa technika wygładzania: Zbyt mocny nacisk może uszkodzić folię, a zbyt słaby nie usunie pęcherzy.
Niedokładne wygrzewanie krawędzi folii aplikowanej na auto
- Brak użycia opalarki: Krawędzie mogą się podwijać lub odklejać, jeśli nie zostaną odpowiednio wygrzane.
- Przegrzanie folii: Zbyt intensywne grzanie prowadzi do rozciągnięcia lub uszkodzenia struktury folii.
Błędy w wykończeniu przy foliowaniu auta PPF
- Niedokładne docinanie: Pozostawienie zbyt dużych zakładek lub ostrych krawędzi może przyciągać brud i przyspieszać odklejanie się folii.
- Brak zabezpieczenia krawędzi: Stosowanie specjalnych uszczelniaczy pomaga chronić krawędzie przed wodą i zanieczyszczeniami.
- Zbyt wczesne mycie samochodu: Zaleca się odczekać co najmniej 7 dni przed pierwszym myciem, aby folia dobrze się ułożyła.
Oklejania auta samodzielnie, we własnym garażu vs zlecenie usługi aplikacji folii ochronnej w salonie autodetailingowym
Jak widać, pułapek, w które mogą wpaść nowicjusze, jest całkiem sporo. Aplikacja folii wymaga umiejętności pracy z materiałem – tylko wtedy unikniemy pęcherzyków powietrza, fałd i niedociągnięć. Ręczne cięcie bez doświadczenia może uszkodzić lakier lub spowodować nierówności. Często również nie mamy pewności, czy wybraliśmy na pewno najlepszą folię PPF do oklejenia auta. Dlatego warto zlecić pracę oklejania fachowcom. Profesjonalne studia autodetailingu dysponują odpowiednim sprzętem: nożami do precyzyjnego cięcia, opalarkami, raklami oraz specjalnymi płynami do aplikacji folii. Jednocześnie też fachowcy korzystają z precyzyjnych ploterów i baz danych z szablonami dla konkretnych modeli samochodów, co eliminuje ryzyko błędów przy docinaniu folii. Znają techniki aplikacji (np. metoda na mokro czy na sucho) i wiedzą, jak radzić sobie z trudnymi miejscami (zakrzywienia, krawędzie). Profesjonalne warsztaty mają też kontrolowane warunki środowiskowe (temperatura, wilgotność, brak kurzu), co jest kluczowe dla jakości aplikacji. Ostatecznie też profesjonaliści używają certyfikowanych folii wysokiej jakości, które mają większą trwałość i właściwości samoregeneracyjne.
Zlecając oklejenie auta folią, oszczędzamy sobie również stresu. Samodzielna aplikacja folii PPF może zająć wiele godzin, a nawet dni, szczególnie bez doświadczenia. Fachowiec wykona to szybciej i bez stresu związanego z ewentualnymi błędami.
Nie należy również zapominać, że warsztaty często oferują gwarancję na usługę, co chroni przed kosztami napraw w przypadku błędów aplikacji.